Post by Henni on Apr 6, 2012 17:33:12 GMT 2
MUMSICLE
" M a u n o "
s. 2006 - Welsh Cob (D), ruuna - 139cm, voikko sabino - heA/110cm
omistaa Vilhelmina Krokvik - ei tuntikäytössä
Vila kertoo hevosestaan:
Vanhempani ostivat Mumsiclen, eli Maunon minulle 16-vuotis lahjaksi. Poni oli unelmieni täyttymys heti alusta alkaen, se oli rakkautta ensi silmäyksellä ainakin minun osaltani. Mauno on tavallisesti todellinen sekopää, hoitaessa ruuna saattaa tehdä vaikka minkälaisia kataluuksia, jos ei osaa varautua. Mauno on uskollinen "yhden ihmisen hevonen", se inhoaa useimpia vieraita ihmisiä ja osoittaa sen selvästi... Jos joku muu kuin minä yrittää viedä sitä vaikka ulos, lupaan että se ei onnistu sitten millään. Poni ei ole minullekaan helppo, harjatessa ruuna tanssahtelee levottomasti ja talloo surutta päälle jos en väistä tai komenna sitä lopettamaan. Varustaminenkin on yleensä aikamoinen show. Koskaan poni ei ole minua edes yrittänyt näykkäistä, se vaan on vähän pönttö. Uusien asioiden kanssa Mauno on erittäin varovainen ja varautunut. Se pitää enemmän vanhasta, muutos ei ole hyvä asia.
Ratsastaessa Mauno toimii yleensä mitä parhaiten, siis jos minä ratsastan sillä. Ruuna on todella vauhdikas ja kuuma, mutta oikea työmyyrä, jos näin uskallan sanoa! Ruuna on tasaisen hyvä kaikessa. Sillä on kaunis ja omalaatuinen hyppytyylinsä ja uskomattoman ihanat ja kevyet liikkeet. Saamme kateellisia katseita etenkin niiltä, jotka pomppivat kuin perunasäkit singershetujensa selissä. Mauno ei ole helpoin ratsu, mutta sen kanssa pärjää kun oppii ennakoimaan pukit (se pukittaa aina raipasta, innostuksesta, tylsistyessään, huvikseen...) ja varautumaan riistämiseen tai pystyynhyppimiseen.
Ruunasta löytyy vielä yksi mielenkiintoinen puoli; se on kamala ahmatti. Ruuat on saatava aina ensimmäisenä ja hoitajan taskut tutkittava herkkujen varalta. Mauno voisi syödä kokonaisen niityllisen heinää ja kesäisin se pääsee aika lihavaan kuntoon...
kuvat © Nils Lidén, tekstit: vila.
" M a u n o "
s. 2006 - Welsh Cob (D), ruuna - 139cm, voikko sabino - heA/110cm
omistaa Vilhelmina Krokvik - ei tuntikäytössä
Vila kertoo hevosestaan:
Vanhempani ostivat Mumsiclen, eli Maunon minulle 16-vuotis lahjaksi. Poni oli unelmieni täyttymys heti alusta alkaen, se oli rakkautta ensi silmäyksellä ainakin minun osaltani. Mauno on tavallisesti todellinen sekopää, hoitaessa ruuna saattaa tehdä vaikka minkälaisia kataluuksia, jos ei osaa varautua. Mauno on uskollinen "yhden ihmisen hevonen", se inhoaa useimpia vieraita ihmisiä ja osoittaa sen selvästi... Jos joku muu kuin minä yrittää viedä sitä vaikka ulos, lupaan että se ei onnistu sitten millään. Poni ei ole minullekaan helppo, harjatessa ruuna tanssahtelee levottomasti ja talloo surutta päälle jos en väistä tai komenna sitä lopettamaan. Varustaminenkin on yleensä aikamoinen show. Koskaan poni ei ole minua edes yrittänyt näykkäistä, se vaan on vähän pönttö. Uusien asioiden kanssa Mauno on erittäin varovainen ja varautunut. Se pitää enemmän vanhasta, muutos ei ole hyvä asia.
Ratsastaessa Mauno toimii yleensä mitä parhaiten, siis jos minä ratsastan sillä. Ruuna on todella vauhdikas ja kuuma, mutta oikea työmyyrä, jos näin uskallan sanoa! Ruuna on tasaisen hyvä kaikessa. Sillä on kaunis ja omalaatuinen hyppytyylinsä ja uskomattoman ihanat ja kevyet liikkeet. Saamme kateellisia katseita etenkin niiltä, jotka pomppivat kuin perunasäkit singershetujensa selissä. Mauno ei ole helpoin ratsu, mutta sen kanssa pärjää kun oppii ennakoimaan pukit (se pukittaa aina raipasta, innostuksesta, tylsistyessään, huvikseen...) ja varautumaan riistämiseen tai pystyynhyppimiseen.
Ruunasta löytyy vielä yksi mielenkiintoinen puoli; se on kamala ahmatti. Ruuat on saatava aina ensimmäisenä ja hoitajan taskut tutkittava herkkujen varalta. Mauno voisi syödä kokonaisen niityllisen heinää ja kesäisin se pääsee aika lihavaan kuntoon...
Ruokinta:
Aamu: 2kg heinää + mysli
Päivä: 3kg heinää
Ilta: 3,5kg heinää + 1l kauraa
Varusteet (varustekaappi):
Esteille & maastoon:
• Meksikolaiset suitset ja suora kuolain + tutit!
• Estesatula + vatsapanssari
• Ruskea martingaali
• Suojat tai pintelit eteen ja hivutussojat taakse
Kouluun:
• Tavalliset ruskeat suitset + tutit tai kankisuitset
• Koulusatula + kouluvyö
• Pintelit etujalkoihin, hivutussuojat takajalkoihin
Loimitus:
Ulos:
• Sateella ja viileällä ilmalla ruskea sadeloimi
• Yli -10c pakkasella ruudullinen toppaloimi
• Yli -20c pakkasilla ruudullinen toppaloimi + ruskea fleece alle
Talliin:
• Kylmällä ilmalla ruskea tai raidallinen fleece
• Riimu aina pois karsinassa!
Muuta:
• Harjat putsataan joka käytön jälkeen!
• Varusteet putsataan vähintään joka kolmannen käytön jälkeen!
• Loimet ja riimut ym pestään tarvittaessa
• Ei saa jättää yksinään ulos!
Aamu: 2kg heinää + mysli
Päivä: 3kg heinää
Ilta: 3,5kg heinää + 1l kauraa
Varusteet (varustekaappi):
Esteille & maastoon:
• Meksikolaiset suitset ja suora kuolain + tutit!
• Estesatula + vatsapanssari
• Ruskea martingaali
• Suojat tai pintelit eteen ja hivutussojat taakse
Kouluun:
• Tavalliset ruskeat suitset + tutit tai kankisuitset
• Koulusatula + kouluvyö
• Pintelit etujalkoihin, hivutussuojat takajalkoihin
Loimitus:
Ulos:
• Sateella ja viileällä ilmalla ruskea sadeloimi
• Yli -10c pakkasella ruudullinen toppaloimi
• Yli -20c pakkasilla ruudullinen toppaloimi + ruskea fleece alle
Talliin:
• Kylmällä ilmalla ruskea tai raidallinen fleece
• Riimu aina pois karsinassa!
Muuta:
• Harjat putsataan joka käytön jälkeen!
• Varusteet putsataan vähintään joka kolmannen käytön jälkeen!
• Loimet ja riimut ym pestään tarvittaessa
• Ei saa jättää yksinään ulos!
kuvat © Nils Lidén, tekstit: vila.